De leerlingen in klas 4mavo hebben op woensdag 27 januari een belangrijke avond voor de boeg. Ze zullen dan hun sectorwerkstuk presenteren aan hun docenten, medeleerlingen en ouders. Tijdens het maken van het sectorwerkstuk doen leerlingen onderzoek in de richting waarin ze later verder willen studeren. Als ze een voldoende behalen sluiten ze het maken van het sectorwerkstuk af, een verplicht onderdeel om hun diploma te behalen. De presentaties worden dan ook groots aangepakt: ouders en verzorgers worden uitgenodigd, posters en affiches van de leerlingen worden gepresenteerd en achteraf worden de resultaten gevierd met een hapje en een drankje.
Het doel van het maken van het sectorwerkstuk is om de vaardigheden van onze leerlingen te toetsen én om ze te helpen bij het maken van een studie- en beroepskeuze. Een goede keuze maken is moeilijk, want wat weet je eigenlijk van je toekomstige beroep? Helaas komt het nogal eens voor dat leerlingen voor een opleiding kiezen en na een paar maanden ontdekken, dat het eigenlijk helemaal niets voor ze is. Zo’n situatie moet je natuurlijk zien te voorkomen! Doordat de leerlingen zich via het sectorwerkstuk extra verdiepen in een toekomstig beroep, helpt het ze om een goede keuze te maken. De vaardigheden waar het bij het sectorwerkstuk om draait: kun je goed omgaan met gevonden informatie, kun je goed presenteren, kun je goed onderzoeken, kun je goed gebruik maken van taal en kun je goed samenwerken. Juist met deze vaardigheden kun je in de toekomst het meest!